Josefin Ogarp

Grymt benpass - grym träningsvecka!

Avslutar den här grymma träningsveckan med ett rejält ben och rumppass.
Hela den här veckan har varit så jäkla bra träningsvecka för min del och allt har verkligen gått över förväntan!
Idag köttade jag till exempel 70 kilo på squatmaskinen vilket är mitt personbästa, så det känns bra att jag kunde köra två femmor på den övningen, då det är just den här övningen som jag stått still på den senaste tiden men ökat i dom andra benövningarna,
Stod och smålog för mig själv efteråt för att jag bara var så nöjd över att min kropp äntligen kanske är över den här platån som jag stått på ett tag.
Jag förstår ju att man har platåer mellan varven men det är så skönt när man kommer över toppen liksom och kan fortsätta öka i vikter.
Ville egentligen försöka en 75a också, men jag kände att jag tappade ryggen på första försöket och då lastade jag av igen.
Ryggen ska ju hålla några år till så jag får helt enkelt lyssna på kroppen och acceptera att jag får vänta ett tag till med att öka.
Alltså, jäklar vad jag älskar att träna!!

Hur har er vecka sett ut träningsmässigt? 
Vad har gått extra bra för er? Peppa er själva med det och fokusera på hur grymma era kroppar faktiskt är!


70 kilo! Min svärmor, som jag tränar med, skrev "nu kan du ha mig på axlarna och squata med".. Kanske ge mig på den utmaningen sen..? ;) Haha!

Tränat armar & storhandlat.

Mina armar är nu officiellt slut så mini får bära runt på sig själv idag.. haha!
Blev ett ordentligt armpass med fokus på vikt och att försöka köra höga femmor, vilket är 80-90% av min kapacitet på en vikt och sedan klara av fem BRA repetitioner. Jag vill få upp en grundstyrka rätt snabbt och jag tror att det kommer hjälpa mig en bit på vägen.
Förutom att hänga på gymmet så har jag även hunnit med att storhandla så nu har vi mat för ett bra tag framöver!
Blev mycket kyckling, grönsaker, köttfärs, vegetarisk färs och lite annat smått och gott.
Passade även på att köpa en ny hårborste för mina här hemma har plötsligt fått ben (och eventuell hjälp av en liten herre på 1 år cirka..)
och jag såg inte riktigt klok ut idag när jag lämnade honom på dagis, med ett skatbo på huvudet.. Men jag bjuder på det ;)

Ikväll tror jag det blir tacos här hemma och lite mys, för imorgon ska jag iväg på en liten AW tillsammans med mina fina kollegor inne i Helsingborg.
Jag dricker ju inte alkohol men jag kände att jag gärna ville vara med en sväng ändå. Har ju inte köpt snygga kläder för att dom ska ligga i garderoben direkt! 

Vad ska ni hitta på idag?


Bilden har egentligen inget med inlägget att göra, men jag ville visa er en närbild på mitt fina halsband som jag köpte till outfiten.
Finns på h&M för 49:- 

Svar på träningsfrågor.


Favorit-träningsplagg? Helt klart mina tights från Rönisch! Dom andas och håller allt på plats. Att dom dessutom är 3/4 i benen är ett stort plus, för jag älskar att träna i shorts.
Favoritövning för ben? Donkeykicks är en relativt ny favorit. Annars gillar jag liggande benpress extra mycket! Kanske för att det är den övning som jag är absolut starkast i? ;)
Bästa träningsmusiken? Beror helt på humör och vilken muskelgrupp jag tränar. Men kör jag styrke rent generellt så lyssnar jag helst på Slipknot, Linkin Park, System of a down eller något annat som är riktigt argt. Tränar jag kondition så älskar jag Ramones eller alla typer av reggae! När Generalen,Kaptenen eller Syrran kickar igång så kan man ju inte vara på dåligt humör och tiden går så mycket snabbare då!
Med eller utan träningspartner? Med min svärmor - annars ingen alls. Jag är oftast så fokuserad och vill ha träningen på mitt sätt att jag inte har tid för något eller någon annan.. haha!
Det bästa med att träna? När man sätter nya personbästa och känslan efteråt när man är energisk men samtidigt helt slut. Träningen är min terapi och jag älskar varje sekund av det. Visst, alla pass är och kan inte alltid vara superkul, men generellt så är det något av det absolut bästa jag vet här i livet.
Om du bara får fokusera på en muskelgrupp i en hel vecka, vad hade du då valt? Ryggen hade jag nog valt, för den är så rolig att träna.
I vilken muskelgrupp är du svagast? Bröst tror jag.. Eller axlar. Men jag fokuserar på två överkroppspass i veckan nu istället för ett. Här ska byggas överkropp!
Vem eller vilka är dina inspirationskällor? Min lillebror är nog min absolut största idol. Hans utveckling har varit grym och så älskar jag honom som person med hans värderingar och bemötande av andra människor. Att han sen ser trevlig ut och är enormt charmig ger ett extra stort plus såklart ;)



Min favorit. När jag började träna med denna maskinen så tog jag 50 kilo. Nu, cirka 8-9 senare så tar jag 150 kilo!



Mina älskade tights från Rönisch.

Äntligen ett skrivbord.

Kolla vad M kom hem med igår! Äntligen har vi ett skrivbord!
Kan ni tänka er hur stor min lycka blev, när jag äntligen kan sitta vid ett skrivbord på en ordentlig stol och blogga, istället för att sitta på golvet(!) som vi hade datorn innan provisoriskt. Jag är så nöjd och det ska bli så skönt att inte få ont i ryggen eller att fötterna somnar (värsta känslan!) efter femton minuter.
Jag har nu plats för kameran (den tomma hyllan till vänster) och jag ska försöka styla och göra det lite mer personligt och mysigt :)
Min sambo är bara bäst!!



Två nya personbästa på samma vecka!

Den här veckans träning har verkligen gått över förväntan och jag har klarat två personbästa!
Som ni vet så älskar jag när träningen verkligen bara flyter på (vem gör inte det?) och den här veckan hittills har varit helt klockren.
Igår klarade jag 65 kilo i sittande bensträck (heter maskinen ens så?) och ökade mitt personbästa med tjugofem kilo - på ren och skär vilja!
Jag trodde knappt mina ögon när jag körde mina femmor och dom satt bra.

Även idag när jag körde fokus på rygg och biceps så brände jag av ett nytt personbästa i sittande dipsmaskinen - på 85 kilo och ökade med tio kilo där.
Jag körde fem femmor och det var jobbigt, men inte för jobbigt. 

Jag kan ju tillägga att maskinen endast går upp till åttio, så jag hämtade en femkilos hantel och ställde ovanpå dom andra vikterna. Alla sätt är bra utom dom dåliga ;)
Vad som än händer med min kropp och min uthållighet så lyfter jag på hatten och tackar. 


Jag älskar verkligen träning och hur den får mig att må både fysiskt och psykiskt!
Jag vet knappt vad jag gjorde innan den fanns i mitt liv. Det är träning och familj som verkligen är A och O för mig nu och jag har verkligen suttit i min kalender och pusslat för att kunna få ihop mitt familjeliv med arbete och gymmet. Jag vägrar att prioritera bort något av det - för utan dessa delar så känner jag mig inte hel.

Vad är viktigast i ditt liv?



Gårdagens utflykt till skogen.

Vårdagens utflykt till skogen blev så himla mysig och över förväntan!
Mini upptäckte kastanjer, vi tittade på träden och så fikade vi med frukt och smörgås när vi kom upp till toppen.
Jag älskar verkligen att få se hur sonen  fascineras av att se upp bland träden och fokusera på hur löven rör sig i vinden.
Tänk så mäktigt det är att få vara förälder och få vara med och visa sitt barn världen! 
Älskade lilla barn, vad du är viktig för mig och för min existens.
Utan dig känner jag mig inte hel.
Du och jag Elliot. Alltid.




 

Första konditionspasset på en evighet.

Dagens första gympass gick helt klart över förväntan!
Jag diskuterade lite med receptionisten igår om hur mycket vi båda ogillade cardio efter att ha kört det konstant en längre tid, för att bränna så mycket kalorier som man bara kunde. Vi pratade också om det här med att gå upp ett kilo i vikt och hur man förvandlar det mentalt till femton - av rädsla för att gå upp alla kilon som man tappat. Det känns så bra att personalen på gymmet har så otroligt sunda och bra inställningar till mat och träning och att få chansen att diskutera sådant med någon som har mer kunskap och erfarenhet är aldrig fel!

Men, det jag skulle komma fram till med detta, var att jag antog en utmaning med mig själv igår, just när det kommer till cardio.
Jag har trots allt ett mål och det är att springa tjejmilen tillsammans med min svärmor nästa år också fast komma i mål med en bättre sluttid än i år.
Så jag kommer inte ifrån konditionsträning helt och egentligen så älskar jag det bara jag gör den!
Till sist så blev det nästan sex kilometer på crosstrainern och lite rumpövningar för att krama ur det sista ur rumpan. Så nöjd! 
Känslan efter ett bra kontidionspass är fasen obeskrivlig och jag hade glömt vilken kick man faktiskt får!
Det kanske blir att jag slänger in ett konditionspass i veckan ändå, för att försöka bibehålla någon form av kondition i alla fall.

Ikväll ska jag förhoppningsvis få träna med min svåger, för han erbjöd mig att lära mig lite fler övningar för överkroppen, så det ser jag verkligen fram emot!!

Tränar ni helst kondition eller styrka om ni får välja?

Unnade mig en Celsius under passet också. Ibland får man lyxa till det i vardagen ;)




Utflyktsdag.

Måndag igen och detta är sista veckan innan jag börja jobba igen, efter att ha varit föräldraledig sedan juni 2015.
Idag ska jag och mini umgås hela dagen för förskolan är stängd.
Matsäcken är packad för idag ska ut på en skogspromenad och upptäcka världen!
Jag har fixat goda smörgåsar, kaffe, dricka, frukt och oömma kläder så vi kan skita ner oss ordentligt utan att behöva bry oss.
Hoppas verkligen att vädret håller i sig så att vi får solen med oss hela utflykten. Det är sådana här saker som jag har sett fram emot sedan han var bebis att göra, för jag är egentligen lite av en skogsmulle som gillar att vara ute i skogen, för jag tycker det är så stillfullt och mysigt.

Ikväll när M kommit hem så ska jag gymma (hade världens sug i helgen men lät kroppen vila med endast promenader och lekplatshäng) och jag ser faktiskt fram emot ett benpass idag, så det får det nog bli! 
Måste verkligen göra ett styrkeschema igen att följa känner jag, så inget blir spontant och halv ogenomtänkt. Struktur och nya mål!

Vad ska ni hitta på idag?






Svar på kommentar från Elin.



Hej Elin och tack för din fina kommentar! Gud så glad jag blev av dina ord!

Grattis till graviditeten och lycka till med kejsarsnittet. Jag tycker det är lika fantastiskt varje gång man ser en gravid kvinna nu efter att jag själv genomgått processen och har fått uppleva den stora förväntan och lyckan som man fylls av :)

Av egna erfarenheter så vill jag tipsa dig om följande;
- Din kropp har genomgått en stor resa och förvandling under nio månader. Kräv inte för mycket av den i början, utan testa dig försiktigt fram med små promenader och lyssna på din kropps signaler.
-Älska och respektera din kropp trots något extra kilo, någon bristning eller muffinmage. Den har gett dig livets absolut största gåva.
- Lyssna INTE på någon annan om denne person har åsikter om din kropp eller vikt. Alla är olika personer med olika förutsättningar.
Vissa människor får snabbt tillbaka sin gamla kropp igen, medan vi andra får läsa oss att älska vår nya kropp.
- Njut av bebis och stressa inte runt i onödan. Dom är trots allt bara små en gång i livet och varje steg i utvecklingen är så häftig att se.

Stor kram till dig och lycka till med din skatt!


Adidas.






T-shirt klänning // Skor // Bomber // Tights (adlinks)